2018. szeptember 5., szerda

Erzsébet napközis tábor Rumban a fenntarthatóság jegyében



Iskolánkban a 2017/2018-as tanévben az alsós osztályokban ismét meghirdettük az Erzsébet napközis tábort.  Magyarország legnagyobb táboroztatási programjába három turnusra adtuk be jelentkezésünket. Az igényfelmérések során hamar kiderült, hogy az előző évet is meghaladó érdeklődés várható. Május végén a gyermekek és szüleik örömmel értesülhettek róla, hogy: az első héten (II. turnus) június 25-29-ig 68 gyermek kezdheti el a tábori életet; a második héten (III. turnus) július 2 -6-ig 70 tanuló vehet részt, a harmadik héten (IV. turnus) július 9-től 13-ig 58 tanuló jöhet. A tábor helyszínéül szolgáló rumi általános iskolában, valamint a Művelődési házban és könyvtárban alakítottunk ki kényelmes tereket, ahol a tanulók szinte játszóházban érezhették magukat.
A pályázati kiírásban szereplő öt szakmai témakört igyekeztünk minél színesebben, változatos programok összeállításával megvalósítani, maradandó élményeket nyújtani a gyerekek számára.
Az egyik témakör a környezettudatosság, természeti értékeink, iskola- és környezetszépítés programjai volt. E célból pl.: gyalogtúrára mentünk Rum-kastélyba, kerékpáros kirándulást szerveztünk  Zsennyére, rollertúrára Csempeszkopácsba indultunk. A „Víz napja” tartásával a víz fontosságára hívtuk fel a gyerekek figyelmét, a környezettudatosságra az Ökovetélkedő által is törekedtünk.
Az iskola és környezet szépítése érdekében több alkalommal is szemétgyűjtést végeztünk, megöntöztük az udvari virágokat, kigyomláltuk az iskola fűszerkertjét, megtisztítottuk a kerti „minitavat”, az udvari „manófalvát” rendbe raktuk, összegyűjtöttük a letörött faágakat, lehullott fakérget, a lekaszált füvet is összeszedtük. A táborban elkezdtük kialakítani egy száraz taposót, melyet a tanév során is folytatni szándékozunk. A táborban készült kézműves tárgyak, a nyári és napközis tábori élményeket bemutató rajzok az iskola folyosóját díszítették, ezzel szépítve közvetlen környezetünket.
A másik témakör a sport, egészséges életmód volt. A gyerekek számára a mozgás, a sport nélkülözhetetlen eleme a mindennapoknak, ezért folyamatosan jelen voltak a mozgás változatos formái. A túrákon kívül körjátékok, fogócskák, kidobók, egyéb labdajátékok kerültek megszervezésre, játszótereket, fitneszparkokat próbáltunk ki. Meglepetés programként egy alkalommal a badacsonytomaji Fanyűvő Játékpark települt ki, máskor a szombathelyi Dabaston játékait helyben próbálhatták ki a gyerekek. A fajátékokat, élőcsocsót, óriáscsúszdát szívesen vették birtokukba, a programokat lufibohóc, arcfestés egészítette ki. A zobori kalandpark csúszdái felejthetetlen élményt nyújtottak. A gasztro-délután keretében a gyerekekkel közösen gyümölcssalátást készítettünk uzsonnára. Egészségnapon megismerkedhettünk az élelmiszer útjával - hogyan kerülnek ételeink az asztalunkra.
A harmadik téma: az önismeret, közösségépítés, kompetenciafejlesztés volt. A gyermekek első napja a táborban minden héten az önismereti, közösségépítő játékokkal kezdődött. Csoportok alkotásával érdekes feladatokat oldottak meg, majd mozgásra épülő, közösségi élményt nyújtó játékokon vettek részt. A tábor idején vásárolt társasjátékok, építőjátékok, fejlesztő játékokat a gyerekek a reggeli gyülekező, az ebéd utáni pihenők során egyénileg, párban, csoportosan is szívesen használtak. Ugyancsak ebben az időszakban sokan rajzoltak, képességfejlesztő feladatlapokat, színezőket oldottak meg, néhányan olvastak. Az együttműködési készség fejlesztése napi szinten jelen volt.
A külső buszos kirándulás is a megvalósítandó programok egyike volt. Minden hét egyik legemlékezetesebb napjának számított. Utazásainkkal a szűkebb és a tágabb környezetünk megismerését, a meglevő ismeretek bővítésére, természeti és kulturális értékeink felismerése, megóvására törekedtünk.
Első alkalommal Keszthelyre buszoztunk. A balatoni hajókázás sok gyermek számára maradandó élményt nyújtott. A kastélyban található vadászati-és a makett kiállítás lenyűgözte a csoportot.
Második héten a résztvevők a zobori kalandparkba jutottak el. A kalandpark kínálta csúszdák, gokartok, játszótéri elemek nagy tetszést arattak, sokan szívesen maradtak volna! Az ökosarok természettudományi interaktív érdekességei nagyon tetszettek a látogatóknak.
A harmadik héten két kirándulásra mentünk. A Vasvári sánchoz az erdő át tanösvény vezetett, a szentkút közelében levő a szabadtéri színpadon rögtönzött „Ki mit tud?”-ot tartottunk.
Utolsó kirándulásunkon a Kis-Balatonhoz utaztunk. A kápolnapusztai bivalyrezervátum a Magyarországon őshonos, ám mára igencsak megfogyatkozott állományú faj bemutatásának népszerű központja. Lovakat, szamarakat, ürgéket, kecskéket… és természetesen bivalyokat láthattunk, a Kányavári sziget természeti értékeiben gyönyörködhettünk, a kilátóból körülnézve a kis-balatoni táj sok gyermeket lenyűgözött.
A programok ötödik eleme a művészeti nevelés, kulturális örökségeink, hagyományőrzés, kézművesség volt. Mivel a programok megvalósítása gyakran összefonódott más területtel, így a túrák, kirándulások állomásai gyakran kulturális, művészettörténeti értékek felkeresése volt.
Megtekintettük számos kastélyt, múzeumot pl.: a zsennyei (Sennyey-Bezerédj-Békássy) kastélyt, a Rum kastélyban álló hajdani Széchenyi-kastélyt, a csempeszkopácsi Árpádkori templomot, a bakterházat, a Pungor Zoltán Múzeumban elhelyezett helytörténeti kiállítást, a keszthelyi Festetics-kastélyt.  Kézműves foglalkozásaink célja a szabadidő hasznos eltöltése mellett, az esztétikai nevelés volt. A délutáni alkotó tevékenység során pl.: ceruzatartót konzerves dobozból, bőrből kulcstartót, jegyzetfüzet dombornyomással készítettünk. Aszfaltrajz versenyen, rajzversenyen sok szép alkotás született. A gyerekeknek nagyon tetszett a szivacs „vizibomba” gyártása, melyet utolsó közös délutánunkon a nagy melegben örömmel próbálták ki vizicsata keretében.
A művészeti nevelést zeneterén is megvalósítottuk Várhelyi Zoltán gitáros csoportjának interaktív előadásával. A könyvtárban rendszeresen olvashattak, kutakodhattak az érdeklődő gyerekek, mesevetítést is tartottunk.
Köszönjük a pedagógusoknak és a többi segítőknek, hogy folyamatosan számíthattunk lelkiismeretes és kitartó munkájukra a nagy létszámú táborban. Szívesen részt vettek a napi programok lebonyolításában, a gyerekek felügyeletében, ellátásában, a reggeli és uzsonnakészítésbe; sőt, a gyermekek számára meglepetést készítését is vállalták (akár palacsintasütésre, hot-dog gyártásra vagy kukorica főzésre … került sor).
Úgy érzem, hogy a tábor kínálta lehetőségek által a gyerekeknek változatos kikapcsolódást nyújtottunk a szervezett programjainkkal. Természetesen volt lehetőségük együtt tölteni szabadidejüket barátaikkal, új barátságok szövődhettek. Úgy gondoljuk, hogy a résztvevők jól érezték magukat a tábori hetekben, aktív kikapcsolódás közben sok közös élményt szerezhettek. Reméljük, sok élményről számoltak be a családjaiknak, s szívesen emlékeznek vissza ezekre a napokra.




























































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése