2012. június 21., csütörtök

EGY BARACKFA VALLOMÁSA


Fának lenni néha nehéz dolog, főleg akkor, amikor a gyerekek tépkedik a leveleimet. Pedig nemcsak nekem, hanem nekik is szükségük van rám.

Már évek óta kapaszkodom a talajba szerteágazó gyökereimmel. Segítségükkel jutok vízhez és tápsókhoz, amit elszállítok a testembe. Törzsemen levő barnás kérgem véd a kórokozók ellen, s fakopács barátom is segít nekem ebben. Tavasz elején gazdám megmetszi ágaim, lemossa kérgemet. A gondoskodásnak hála, tavasszal veszem fel a legszebb ruhámat. Kipattannak a rügyeim, majd ágaimat zöld levelek borítják be, és fehér virágok színesítik lombomat. Leveleimen levő gázcserenyílásokon keresztül jut be a szén-dioxid a szervezetembe, és távozik el az emberek számára oly fontos oxigén. Lombkoronám búvó- és fészkelő helyet biztosít a madaraknak. Tavasszal fészket ringat az ágam, amibe gerletojások lapulnak meg. Virágaimat méhek lepik meg, pillangók bújócskáznak leveleim között, ágaimra madarak szállnak. Igazán vidám ilyenkor az életem. A tojásokból kikelnek a kisgerlék, napról-napra figyelhetem fejlődésüket. Aztán egyszer csak elhagyják fészküket, és egyre többet vannak távol.

Nyár végére finom, édes barackok húzzák az ágaim. Ilyenkor nehéz az én életem! Gyerekek jönnek hozzám, hogy szomjukat oltsák gyümölcsöm nedvével. Vannak, akik óvatosan szedik le a termésemet, de akadnak olyanok is, akik még az ágamat is letörik szüretelés közben. Szép lassan elfogynak díszeim, már csak a leveleim maradnak.

Ősszel átöltözöm színes levélruhámba, bordó, piros, sárga, narancs, barna és zöld színekben pompázom. A szelek megtépázzák lombkoronám, egyre több levelemtől válok meg.

Télen már teljesen csupaszon állok a kertben. Hó lepi el ágaimat, testem ilyenkor pihen meg. Magányosan élem napjaimat, csak néha látogat meg egy-egy széncinke, őszapó vagy veréb.

Fának lenni mégis csak jó, hisz lombom árnyat ad, gyümölcsöm élelmet, lombkoronám oxigént termel az embereknek.

Ugye nektek is szükségetek van rám?




Írta: Sümeghi Lili

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése